Me vaikutamme – Ympäristö teemana Peipon koulussa
Ympäristö, tulevaisuus, nuoret oppilaat. Me kaikki voimme
vaikuttaa. Tyttäreni koulussa arviointikeskustelun yhteydessä tulin kysyneeksi
hänen opettajaltaan ympäristökasvatuksesta koulussa. Hetken aikaa keskusteltuamme
aiheesta, hän heittikin pallon minulle, ja kysyi, haluaisinko minä tulla
pitämään aiheesta esityksen oppilaille. Ensin ajattelin, että enhän minä ole
ympäristökasvatuksen ammattilainen – mitä minä voisin aiheesta
oppilaille kertoa? Hetken aikaa asiaa pohdittuani, tulin siihen tulokseen, että
minulla onkin tästä aiheesta paljon sanottavaa – itse asiassa niin paljon, että
on vaikea valita aiheiden paljoudesta!
Miten tärkeää olisi saada vietyä
asenteita oikeaan suuntaan, siten että emme oman hyvinvointimme ja jopa
turhamaisuutemme ruokkimiseksi tee peruuttamatonta vahinkoa ympäristöllemme, ja
sitä kautta myös omalle hyvnvoinnillemme. Me olemme riippuvaisia ympäristömme
elinvoimaisuudesta. Kyse ei ole siis ainostaan ituhippeydestä, vaan siitä, että
toiminnallamme vaikutamme ympäristöön – haitallisina päästöinä ilmakehään,
vesistöihin ja maaperään. Ilmasto muuttuu, muovi kertyy meriin, metsiä,
tärkeitä hiilinieluja, raivataan viljelyksen, energiantuotannon ja kaupunkien
tieltä.
Paljon on jo tehty
Oma ammatillinen taustani on teollisuudessa, joten siitä
näkökulmasta kerrottavaa riittää. Teollisuudessa on otettu
askeleita eteenpäin ympäristön hyväksi. Voimalaitoksilla on maailmanlaajuisesti
otettu käyttöön savukaasujen puhdistukseen pesureita, hiilivetyteollisuudessa on
otettu käyttöön rikkipoistomenetelmiä.
Lyijyn käytöstä bensiinin lisäaineena on lähestulkoon kokonaan luovuttu ja
otsonia tuhoavia kemikaaleja on korvattu vähemmän haitallisilla tuotteilla.
Näihin edistysaskeliin on tarvittu teknologioiden kehittymisen lisäksi
ennenkaikkea sääntelyä ja kansainvälisen yhteisön sopimuksia. Päästöt eivät
tunne valtioiden rajoja.
Tärkeät teemat ja toimijat
Mitä siis kertoa oppilaille, joille kännykän lataaminen
helposti töpselistä on ihan päivänselvä juttu, jota ei tarvitse sen kummemmin
pohtia? Tulin sitten lopulta siihen tulokseen, että käsittelen isoja,
ympäristömme hyvinvointiin vaikuttavia teemoja, energiantuotantoa, muovin
kertymistä meriin sekä ruuan tuotantoa. Käsittelin teemoja kolmen toimijan,
teollisuuden, kuluttajan ja sääntelyn näkökulmasta. Päätin käydä läpi
hiilenkierron, koska ajattelin, että se on tärkein maapallon isoista
ainekierroista, ja sen ymmärtäminen luo pohjan sille, miksi puhutaan
hiilijalanjäljestä, uusiutuvista luonnonvaroista ja hiilijalanjäljestä. Kasvillisuuden
hiilinielu näyttelee tässä tärkeää roolia. Halusin, että oppilaat ymmärtävät,
että energiantuotanto liittyy olennaisesti kaikkeen toimintaamme ja
hyvinvointiimme, asumiseen, liikkumiseen ja teolliseen toimintaan, jolla
tuotamme erilaisia hyödykkeitä ja tavaroita polttoaineista, ruokaan,
vaatteisiin ja vaikkapa elektronisiin laitteisiin.
Muovin monet kasvot
Muovin ongelmallista asemaa jätteenä ja sen kertymistä
meriin on käsitelty paljon mediassa viime aikoina. Kävimme läpi muovia
monipuolisena, kestävänä ja edullisena materiaalina, josta voi valmistaa
lukemattomia erilaisia hyödyllisiä tuotteita.
Muovin käytön ongelmana on usein
sen lyhytaikainen käyttöikä, ja kertyminen vesistöihin niin valtavina
jätelauttoina kuin hiukkasmaisina mikromuoveina. Pyysin oppilaita etukäteen
ottamaan mukaan jonkin muovista valmistetun esineen, pohtimaan sen käyttöikää
ja mitä sille sitten tapahtuu, kun sitä ei enää tarvita. Kuten arvata saattaa
esineiden kirjo oli melkoinen, muovipusseista, -pulloista ja -mukeista
lyijytätekynän terien koteloon. Monien esineiden käyttöikä on suhteellisen
lyhytaikainen, kertäkäyttöisistä joihinkin kuukausiin tai pariin vuoteen.
Tarpeettomina ne päätyvät Suomessa vielä suurelta osin sekajätteen mukana
jätteenpolttolaitokselle, jossa ne hallituissa olosuhteissa poltetaan
energiaksi mm. kotien lämmittämiseen.
Muovimuki oli esineistä ehkä
pitkäkestoisin, se kestää hyvin aikaa, ja jos se tulee itselle tarpeettomaksi,
sen voi kierrättää jollekin toiselle käyttöön. Muovipullon kierrätys Suomessa
ansaitsee erityismaininnan. Pulloista maksettava 20-40 sentin pantti kannustaa
ihmisiä viemään tarpeettomat pullot takaisin kauppaan
pullonpalautusautomaattiin. Tämä kannustaa ihmisiä keräämään muitakin, kuin
itse ostamiaan pulloja luonnosta esimerkiksi tapahtumien yhteydessä
kierrätykseen, koska sillä tavalla pystyy hankkimaan hieman taskurahoja
itselleen. Suomalainen pullopanttijärjestelmä mahdollistaa sen, että muovista,
lasista ja alumiinista valmistettuja pulloja ja tölkkejä ei päädy ympäristöön juuri
ollenkaan.
Miten syömme
Halusin kertoa oppilaille vielä siitä, että se mitä syömme
ja miten syömme vaikuttaa ympäristöön merkittävästi. Ruuantuotanto, kasvien ja
eläinten kasvattaminen sekä teollinen jalostaminen vaatii paljon viljelyalaa,
vettä, energiaa ja ravinteita. Näin ollen on tärkeää ymmärtää, että
ravinnontuotantomme koko ketju vaikuttaa myös ilmastonmuutokseen. Siksi on
syytä kiinnittää huomiota siihen mitä syömme, ja että syömme ja kulutamme vain
tarpeeseen, eli pyrimme vähentämään myös ruokahävikkiä.
Miten vaikutamme
Pohdimme lopuksi yhdessä oppilaiden kanssa, miten voimme
vaikuttaa asioihin. Ja miten fiksuja ehdotuksia nuorilta tulikaan! Merien
roskaamiseen ehdotettiin sääntelyä, eli selkeää kieltoa muoviroskan
heittämiseen rannalle tai mereen, sen valvontaa esimerkiksi kameroilla ja
rangaistusta, jos heittää roskia mereen. Muovin kierrätystä ehdotettiin myös.
Eräs oppilas näki muovissa myös mahdollisuuden vähentää energiankulutusta
kohteissa, jotka ovat raskaita ja joita tarvitsee liikuttaa paljon, kuten
erilaiset kulkuvälineet, joissa muovi kevyenä ja kestävän materiaalina vähentää
polttoaineen kulutusta. Lisäksi korostin tässä yhteydessä sitä, että
kestomuovi, joka on pitkään käytössä voi toimia myös hiilinieluna, ja sitoa
hiiltä rakenteisiin, kuten autoissa ja rakennuksissa, jolloin siitä ei vapaudu
ilmakehään hiilidioksidia. Sähköautojen yhteydessä eräs oppilas huomautti,
että sähköauto ei ole kokonaan päästötön, vaikka niin saatamme helposti erehtyä
kuvittelemaan. Sähköauton lataukseen tarvitaan energiaa, ja sen
ilmastovaikutukset riippuvat sähköntuotantomuodosta.
Luottavaisin mielin siis tulevaisuuteen katsoen ja yhdessä
vaikuttaen! Suomalainen, korkeatasoinen kouluopetus antaa nuorille hyvät eväät
elämään ja ammattiin. Näistä nuorista tulemme varmasti vielä kuulemaan.
Pääsimme oppilaiden kanssa vielä tutustumaan Porvoon Energian lähes 100 %
uusituvaan, puuhakkeen polttoon perustuvaan voimalatokseen, joka tuottaa
kaukolömpöä ja sähköä Porvoossa. Siitä lisää seuraavassa
julkaisussa!
Comments
Post a Comment